Barion Pixel

Mesés Mikulás-peca

Lassan adta át a stafétát az idei ősz a télnek. Hűltek a vizek és az időjárás is egyre változékonyabb lett. Sok csapadék volt idén és ez alól az ősz sem volt kivétel. De egy igazi fanatikus horgász melegben-hidegben, kánikulában-fagyban, szélben-esőben sem adja fel és a zord idő ellenére is hódol szeretett szenvedélyének.

Így vagyunk ezzel mi is Morvai Zoli barátommal. Járunk horgászni szinte a vizek kiolvadásától egészen a befagyásukig, sőt ha kellően vastag a jég akkor a léki pecát sem vetjük meg. Ennek a fanatizmusunknak hála, hogy pár éve már hagyománnyá vált nálunk, hogy Mikulás környékén  több napos horgászatra indulunk. A horgászatunk helyszínéül idén is mint a megelőző években szintén kedvenc bányatavunk partját választottuk. Nem titok, hogy a hatvani A-Beton tavon vagyunk tagok és itt töltjük időnk nagy részét. Ilyenkor télen szinte mindig egy helyre járunk. Egy közös jó cimboránktól kértük el a helyét, mert a helye előtt lévő mederalakulatok elég jó haltartó helyeknek bizonyultak a korábbi években. Nagy mélységeket és töréseket, platókat rejt a sok hektárnyi szabad vízfelület. Ilyenkor a tél beálltával azt tapasztaltuk, hogy a legmélyebb részeken összeállnak a halak így lehet csipegetni a szebb pontyokból is akár.  A nyári hónapokban változó fogási eredmények vannak, amiknek még nem sikerült rájönni az okára. Van úgy, hogy az egyik évben nagyon jól lehet fogni, míg a következőben alig. De ez más helyekkel is így van és szerintem más tavakon is. Ezen már meg sem lepődünk, mert évek óta vallatjuk a kb. 150 hektáros bányatavat. Na de lássuk, hogyan is alakult a mostani horgászatunk…

Csütörtök reggel értem a tó partjára 9 óra tájban. Zoli későbbre ígérte magát, így én addig pergetéssel terveztem elütni az időt. Mindig van nálam pergető bot is, mert ezt a sportos horgászmódszert is nagyon szeretem. A horgászatunk előtt másfél héttel voltam lent egy napot, amit pergetéssel és feederezéssel töltöttem. Nagyon jó napot zártam, mert 4 csukát sikerült pergetve fognom és a délutáni esti feederezés is izgalmasan telt, hála az 1-4 kg-os pontyocskáknak. Ezért is volt beütemezve mindkét horgászmódszer a bojlizás mellett is. Amikor már a tópartra értem egy felemás érzés kerített hatalmába. Sütött a nap. Tapasztalatom szerint a kristálytiszta bányatavon ez nem kedvez a csukáknak, viszont nagyon meg tudja szépíteni a téli horgászatokat! Sejtésem be is igazolódott, ugyanis egyetlen rávágást vagy lekövetést sem tudtam kicsikarni a pár órás pergetés alatt. Pedig nem kevés csalit próbáltam ki.

Nem csüggedtem, mert tudtam, hogy több nap horgászat áll még előttünk. 11 óra felé Zoli is befutott így beköltöztünk a már előre kibérelt lakókocsiba. Most mindenki mondhatja, hogy kényelmesek vagyunk és így bárki tud horgászni télen, de annyit el kell mondanom, hogy szinte csak aludni járunk be a kényelmes és fűtött lakóba! Megittunk egy üdvözlő pálinkát és felszereltük a készségeinket! Egy egy bottal mindketten a tavaly ugyanekkor jól működő helyeket szerettük volna pecázni és a másik 1-1 bottal kereső horgászatot terveztünk. Így Zoli horgászott jobb oldalon és nekem jutott a bal oldali placc. Egy órán belül helyükre kerültek a behúzott botok. Zoli 2 botot húzott be, én csak egyet, mert egy bottal napközben feederezést terveztünk. Jó idő volt, a hőmérséklet megközelítette a 10 Celsius fokot. Hallisztes etetőanyagot kevertem és 40 grammos methodkosaras módszerrel szereltem fel az amúgy elég régi de kedvenc feederbotomat.

6-os méretű vastagabb húsú öblös pontyozó horgot kötöttem a 0.12-es fonott rövid előkére. A bot egy 390 cm-es MH feeder. Ez kellően elég ide a maximum 50-60 méteres távolság meghorgászásához. Csontival csaliztam és 15-20 percenként fogtam a pontyokat felváltva. Néha beugrott egy egy jobb dévér is. Izgalmasan telt a délután, de még sötétedés előtt befejeztem a finompecát és lefrissítettem a már bent lévő bojlis szerkót és behúztam a másik bojlisomat is. Zoli még várt vele későbbig. Pont besötétedett mire minden a helyére került. Egyik botomon egy idén gyúrt és már több helyen bizonyított saját málna-májas bojli volt a csali 24mm-es verzióban, míg a másikon egy szem 20mmes gyári csokis bojli hóembernek csalizva egy gyümölcsös popuppal. Mindkét végszerelékemen KD-rig-ként kötöttem az előkét 4 es hosszúszárú horoggal. Zoli is kétféle variációt csalizott. Egy GLM-Szilva ízesítésű bojlit tett fel szintén 24mm-es verzióban egyik hajszálelőkéjére. A másik csalija pedig ugyanez a bojli volt de ezt dupla húszasként tálalta a halaknak. Mindketten bevonatos 25 librás előkezsinórokat használtunk.  Nem sokkal sötétedés után a jobb oldali kereső botján egy közepesen intenzív kapás volt, amit hamar ki is fárasztott és egy 8.3 kg-os ponty volt a tettes.

Nagyon örültünk neki és gyors mérlegelés és fotózás után visszaengedtük a pár fokos vízbe! Gyors újrahúzás és a másik botjára is süllyedő 24mm-es kagyló-szilva ízű bogyó került mivel ezt érezte jónak Zoli. Sokan gondolhatjátok most, hogy minek ekkora csali télen hideg vízben de nekünk az a tapasztalatunk, hogy télen is ugyanúgy felveszi a jó minőségű alapanyagokból gyártott nagyobb méretű csalit is a ponty ha éhes. Ez már több helyen több évben be is bizonyosodott így nyugodt szívvel teszünk fel ilyenkor is nagyobb méretű csalikat. Nem riadunk el az akár 30mm-es bojliktól sem!  Minden előkénk 25-30 cm hosszú volt. Tüzet raktunk és pár órát beszélgettünk még majd elnyomott minket az egész napos szabadban lét és a nulla fokos levegő ezért nyugovóra tértünk. Az éjszaka eseménytelenül telt de korán reggel Zolinak lassú húzós kapása volt. Egyből szaladtunk ki a botjaihoz és láttuk, hogy most a belső botján van kapás. Már világosodott. Felvette a botot és az megállt a kezében. Lágy 2.5 librás botokkal horgászik ő. A súlyt érezte de nem kért le damilt a hal. Lassan komótosan közeledett felénk és szerencsénkre átúszott az össze botunk felett így az állás bal oldalán folytatódott a fárasztás. Igazi fárasztásnak nem is nevezném, mert csekély ellenállást tanúsított a hal. Zoli végig azt mondta, hogy nagyon furán mozog. Aztán egyszer csak megláttuk 15 méterre tőlünk balra a halat ahogy feljött a víz tetejére. Pontytól nem nagyon szoktunk ilyet tapasztalni főleg a 10kg-n felüli pontyoknál nem. Nem volt még teljesen világos, így nem tudtuk jól megtippelni mekkora lehet a hal. Én mondtam Zolinak, hogy szerintem nem lesz rossz. Aztán a stég elé ért a hal és kétszer lekért pár méter damilt az orsóról majd Zoli a stég felé fordította a hal fejét és én egyből megmerítettem a merevkeretes merítőmmel. Ekkor láttam meg, mekkora is valójában. Kitöltötte teljesen a merítő alját. Két kézzel tudtam beemelni a pontybölcsőbe a csodás halat. Zoli teljesen le volt döbbenve, mert nem számított ekkora halra, holott fogott már jó néhány 20 kilón felüli pontyot. Gyorsan kihámoztuk a merítőből ás egyből megnéztük mekkora. 20.8kg-t mutatott a mérleg! Határtalan boldogság lett úrrá rajtunk. Zoli megnézte, hogy kell e fertőtleníteni a hal száját és egy hihetetlen dolgot tapasztalt. Eddig még nem láttunk ilyet. Ott volt a csali bojlija egészben a hal szájában és szó szerint kigurult a halbölcsőbe. Nem hittünk a szemünknek. Úgy érzem mindkettőnkben sokáig meg fog maradni ez a pillanat. Gyors fotózás és vízből lett visszaengedve a hal.

Nem rossz kezdés télen, úgy hogy még 24 órája sem vagyunk a parton. Napközben Zoli vette ki a másik botját és most ő feederezett. Ugyanúgy húzta a kisebb pontyokat, mint én.

Napközben megpróbálkoztam a pergetéssel kicsit, de ismét eredmény nélkül maradtam. Délután váltottunk és én vettem ki egy botomat amíg feedereztem.

Ebben már volt sikerélményem de még világosban ismét abba hagytam a finomszereléket és beélesítettem a két bojlisomat. Mint később kiderül, ezt jól tettem ugyanis volt pár kapásom lefekvésig a jobbos botomon amin a szipmla 24-es málnamájas golyó volt. Sajnos ezek nem voltak nagy pontyok, de azért örültem, hogy mozog és táplálkozik ott a hal ahova horgászom. Erről a helyről annyit kell tudni, hogy tavaly fedeztük fel és 120 méterre van pont a parttól, amúgy sem lehet ezen a távon túl behúzni. Egy kb. 12m mély gödröt találtunk itt és ebbe horgásztunk bele 1-1 bottal. Zoli 20 felettije is ebből a gödörből jött.  Lefekvés előtt a balos botomra dupla 24- es süllyedő málnamájas kombinációt álmodtam meg karom szereléken felkínálva, bízva, hogy a kisebb pontyok elkerülik ezt a nagyobb csalit. Amúgy is már heteket szárítottuk bojlijainkat, hogy kibírják az aprónép kíváncsiskodásait és megvárják a nagyobb pontyokat. Este ismét hamar álomba merültünk csak 1-1 kisponty zavarta meg álmunkat. Reggel felkelés után gondoltam elmegyek pergetni, mert befelhősödött az idő és éjjel kicsit esett is. Akartam kivenni a botjaimat mikor is egy ejtős kapás után egy returpontyot meríthetett nekem Zoli. A pergetés megint kudarcot vallott így már nem is terveztem ezt a módszert a továbbiakban. Nem lehet mindig sikeres napot zárni a pergetésnél sem ezt már többször tapasztaltam. Visszaballagtam a horgászhelyünkre és vártuk tesóm érkezését, aki csatlakozott hozzánk az utolsó 24 órára. Behúztunk neki is 2 bojlis botot és Zoli beáldozta egyik bojlisát egy kishalas botra. Ragadozót szeretett volna fogni de elkerülték őt a süllők, csukák egyaránt. Napközben tesóm egyik botjával feederre váltott és ő is nagyon élvezte a kisebb pontyok rohamát.

Szombaton kora délután megérkezett a Mikulás hozzánk is. Pár kis csokit hagyott a leszúróink mellett :)

Csináltunk pár fotót majd ahogy sötétedett felkészültünk az esti behúzásokra. Tesóm még sötétben is nyomta a feeder botos módszert, mert jó kis húzós kapások voltak és rég feederezett már. A szürkület első órái egy ejtős-visszahúzós-megint beejtős kapással ajándékozott meg. Felvettem a botot és éreztem, hogy nem 2 kilós hal van a végén. Egy nem túl vehemens de izgalmas fárasztás végén egy csodás tükröst szákoltunk. 7.5 kilósnak bizonyult. Pózoltam vele kicsit majd elengedtem útjára.

A szombati megjósolt eső szerencsére elmaradt és nagy izgalommal vártuk az utolsó éjszakát. Ismét a tűz köré gyűltünk és megvitattuk az élet agy dolgait lefekvés előtt. Éjfél tájban tesómnak volt maszatolós kapása aminek egy jó másfeles ponty lett a végkifejlete. Zolinak is volt egy piszkálós kapása eközben, az is hasonló méretű pontyocska lett. Éjjel nem volt már más izgalmat okozó tényező így a reggeli világosodásig aludtunk. Tesóm ébredt elsőnek és kivette egyik bojlis botját, hogy indulásig még feederrel fogjon pár pontyot.

Jól ráérzett egy helyre mert szinte 10 percenként húzta el a standard méretű ponty a csonticsokrát. Egy hangulatos forrótea-keksz reggelivel zártuk le képletesen ezt a horgászatot majd mindenki elkezdte pakolni a cuccait. Eközben kicsit szitált az eső, de ez nem szegte kedvünket, mert egy csodálatos téli pecát tudhattunk magunk mögött. 10 óra körül már mindhármunk autója megpakolva várta a hazafelé vezető utat. Ha idén már nem is térünk vissza bojlizni a tóra még ragadozós-pergetős horgászatra biztosan meglátogatjuk kedvenc bányatavunkat, ami eddig is és reméljük ezután is sok szép élménnyel fog megajándékozni akár békéshalazásnál vagy ragadozózásnál egyaránt.

Pár gondolatot szeretnék még zárszóként leírni. Télen a tapasztalatok alapján az adott víz szinte legmélyebb vagy legvédettebb részén találhatjuk meg a legnagyobb valószínűséggel uszonyos barátainkat. Így ha mód van rá ezeket keressük fel és innen szinte mindig ki lehet csikarni pár kapást. Hidegebb vízben lelassul a ponty tápanyagfelvétele így célszerű kevesebb, de minőségi csalit alkalmazni az etetéseknél. A csali méretéről már írtam így ebbe nem mennék már bele. De hangsúlyozom, hogy nem csak télen, hanem nyáron is próbáljátok keresni vagy megalkotni saját kezűleg a jó minőségű alapanyagokból összeállított csalikat. Higgyétek el a halak meghálálják ezt nektek és azt is tartsátok szem előtt, hogy a víznek sem mindegy mit szórtok bele, bárhol is horgásztok.

Kellemes Karácsonyi Ünnepeket és Boldog Új Évet kívánok minden Kedves Horgásztársamnak!

Szereplők:

Morvai Zoltán

Schweininger Gábor

Schweininger „Tomichef” Tamás

Mesélő:

halat.hu    2014/12/14
Családi verseny Ráckevei Dunaági Horgász Szövetség Módra

Idén sokkal több versenyre terveztem eljutni mint az előző évben. Voltak köztük régi kedvelt rendezvények is, de volt két rendezvény amire már vágytam korábbi években is, de még nem jutottam el soha.
Vége a préri kupa selejtezőknek

Kialakult a továbbjutók teljes névsora és a nyereménylista is teljes! Aki nyert napijegyet vagy svédasztalos ebédet, az a kupont az étteremben átveheti.